Bij de luchtverontreinigende stoffen zijn er in de 1990-2023 reeksen ten opzichte van 1990-2022 reeksen de volgende actualisaties doorgevoerd in de sectoren landbouw, verkeer en vervoer, bouw, energie, industrie en afval, en consumenten.

Landbouwsector

  • De hoeveelheid verwerkte mest wordt nu berekend op basis van vervoersbewijzen in plaats van forfaits. Dit geldt voor de jaren 2010-2023; voor de periode 1990-2009 zijn deze gegevens niet beschikbaar. Door deze wijziging verandert de hoeveelheid mest die verwerkt wordt. Daarmee veranderen ook de NOx- en NH3-emissies uit mestopslag en mestaanwending licht (minder dan +/- 1 %).
  • De berekening van de NMVOS-emissie van melkvee in 2022 is aangepast. In het rantsoen van melkvee werd in 2022 nog uitgegaan van een voorlopige waarde voor het aantal geboren kalveren per koe. Deze waarde is aangepast waardoor de NMVOS-emissie van melkvee in 2022 licht stijgt (minder dan 0,1 %).
  • Er is nieuwe informatie dat in de landbouw voor ruimteverwarming minder gebruik gemaakt wordt van luchtverwarmers, heaters en warmtekanonnen dan gedacht; daarom is de NOx-emissiefactor voor aardgas aangepast. De NOx-emissie door aardgasverbruik in de landbouw ligt daardoor in de periode 2012-2022 tot enkele tientallen procenten lager.

Verkeer en vervoer sector

  • Er is een correctie doorgevoerd op de berekening van NMVOS-emissies uit koelaggregaten. Deze emissies bleken namelijk zowel als VOS- als NMVOS-emissie geregistreerd te worden en werden dus dubbel geteld. Door deze correctie daalt de NMVOS-emissie uit koelaggregaten met de helft over de hele tijdreeks.
  • Er zijn meerdere wijzigingen doorgevoerd in de manier waarop emissies uit mobiele werktuigen worden berekend. Zo zijn op basis van RDW-data machinetypen toegevoegd en zijn verkoopcijfers bijgesteld. Verder is een wijziging doorgevoerd in de NOx-emissiefactor voor machines op LPG. Hierdoor dalen de NOx-emissies van mobiele werktuigen in de bouwsector, industrie, HDO, containeroverslag en landbouw over de hele tijdreeks met enkele procenten. De emissie van PM2,5-emissie in de bouw en de industrie daalt ook met een paar procent. De PM2,5-emissie uit containeroverslag neemt juist iets toe door het meenemen van grotere veeg-/zuigwagens.
  • Er zijn NOx-emissies toegevoegd van hulpfuncties op bedrijfsvoertuigen zoals een loskraan of betonmolen. Het gaat daarbij om hulpfuncties die op de hoofdmotor draaien; dus niet om bv. een zelfrijdende loskraan, want de emissies daarvan worden meegeteld bij mobiele werktuigen. De NOx-emissie van uitlaatgassen van zware en lichte bedrijfsvoertuigen stijgt hierdoor licht (ca. 1 %) over de hele tijdreeks.
  • Door een fout in de koppellijst tussen ICAO-code en vliegtuigtype werden vliegbewegingen van Fokker 100-vliegtuigen niet goed meegenomen in de jaren 1998-2001. Dit is nu gecorrigeerd. Hierdoor zijn de NOx-emissies van vliegverkeer in 1998-2001 3 % hoger.

Bouw sector

  • Een deel van de emissie van fijnstof uit bouwplaatsen werd dubbel geteld, nl. zowel bij industrie als bij bouw. Het dubbelende deel is nu uit de methode voor de sector bouw geschrapt. Daarmee komt de emissie van fijnstof uit bouwplaatsen 22 % lager te liggen.

Energie, industrie en afval sector

  • De emissies van asfaltcentrales zijn toegevoegd, onder andere van NMVOS.
  • Er zijn nieuwe inzichten toegepast voor de berekening van methaanemissies uit gasdistributie, die ook effect hebben op de emissie van NMVOS. Er zijn meer bronnen geïdentificeerd en gekwantificeerd en er wordt daarom een hogere emissie gerapporteerd. De NMVOS-emissie uit gasdistributie is daardoor over de hele tijdreeks ca. driekwart toegenomen.
  • Er is betere informatie beschikbaar gekomen over de populatie industriële biologische afvalwaterzuiveringsinstallaties. Sinds 2016 was daar onvoldoende inzicht in en daarom is deze informatie gebruikt om de tijdreeks vanaf 2016 opnieuw te berekenen. De gegevens worden gebruikt voor de berekening van N2O- en CH4-emissies en heeft ook effect op NMVOS. De NMVOS-emissie uit afvalwaterzuivering is door deze herberekening in 2016-2022 een paar procent lager.

Consumenten sector

  • Er is geconstateerd dat in de berekening van vleesconsumptie door consumenten met de bruto vleesconsumptie is gerekend (karkasgewicht) terwijl dat de netto vleesconsumptie had moeten zijn. Dat is aangepast en leidt tot een halvering van de emissies van fijn stof en NMVOS uit het bereiden van vlees door consumenten over de hele tijdreeks.